The Shareholders of Oh!Green and HUBO have decided to merge their garden center activities. The merged entity will have a 70 m€ turnover and 16 shops.
Hubo brengt tuincentra onder in nieuw bedrijf samen met Oh! Green
Verrassing van formaat in de tuinbranche: Hubo fuseert zijn tuincentra (Intratuin en Walter van Gastel) met de Waalse sectorgenoot Oh! Green, zo meldt “De Tijd” op haar website.
Fusie, geen overname
Het fusiebedrijf realiseert 70 miljoen euro omzet en stelt 280 mensen voltijds tewerk in 16 tuincentra in Vlaanderen en Wallonië. De nieuwe groep wordt op vlak van omzet in België de nummer twee na Aveve. Uiteraard is de fusie nog afhankelijk van de goedkeuring door de mededingingsautoriteiten.
Hubo zal aandeelhouder zijn van de nieuwe structuur, samen met de huidige aandeelhouders van Oh! Green, de investeringsfondsen Pentahold en E-Capital.
Reacties
Gondola kon beide CEO’s, Erwin Van Osta en Bob Douliez al strikken voor enige verduidelijking bij deze fusie.
“Ik probeer al jaren architect te zijn van een volgens mij noodzakelijke consolidatie van tuincentra in België. Dat moet gewoon in deze veel te versnipperde markt. Zoals vaak loopt België hier ver achter ten opzichte van andere landen. Vandaar was Hubo reeds bezig met de overnames van Walter Van Gastel en Eurotuin. Wij wisten ook dat Oh! Green op overnamepad was. Wij zochten beiden naar een nationale dekking”, aldus Erwin Van Osta.
Bob Douliez vult aan: “Het is een logische move qua geografische spreiding. Er is nergens overlap, we zijn voor mekaar een prima aanvulling. De doelstelling is door onze complementariteit aan schaalvergroting te doen. Oh! Green is dan ook verheugd nationaal te kunnen gaan door deze fusie. Ook op vlak van organisatiestructuur zien we veel mogelijkheden én is er vandaag geen overlap, waardoor saneringen niet te verwachten zijn.”
Wat zijn dan de doelstellingen op korte termijn van de nieuwe speler in de tuinbranche?
Erwin: “De beslissing is nog maar pas genomen en we moeten nog op de goedkeuring wachten, dus voorlopig blijft alles zoals vandaag. We willen ons sterk richten op het levend groen (bloemen en planten) en op decoratie.”
Bob: “Ik verwacht weinig wijzigingen in 2017. We zullen vooral naar 2018 werken. Maar het mag duidelijk zijn dat wij een sterke speler willen worden op nationaal vlak.”
Analyse
De Belgische tuinmarkt is inderdaad erg versnipperd. Een groot deel van de omzet wordt ook in de DIY gerealiseerd waar men zich al enige tijd de vraag stelt welke assortimenten men in de toekomst zal blijven aanhouden om ook in die steeds concurrentiëlere markt een belangrijke positie te behouden of verwerven.
Op Aveve na is er vandaag geen echt grote nationale speler. En Aveve is dan inmiddels ook niet meer het typische tuincentrum: de focus verschuift meer en meer naar “dier- en bakplezier”. Horta heeft dit ook reeds begrepen en versterkt zich op nationaal vlak. Verder zijn er enkele grote onafhankelijke tuincentra (al dan niet met meer dan één vestiging) zoals Eurotuin of Famiflora.
De zoektocht naar afvlakking van de sterke seizoensgebonden omzet, is voor een kleine zelfstandige winkel geen evidentie. De marges staan bovendien onder druk mede door opkomende e-commerce en in de grensstreek de buitenlandse concurrentie.
Deze eerste stap naar schaalvergroting in de tuinbranche is zeker niet de laatste die we in de komende twee à drie jaar zullen zien.
Bron : Gondola